Vid guvernörens tal

21. Rör inte historien!

Nikolaj Michailovitj Bril, Fotograf

Nikolaj Michailovitj Bril, Fotograf

9 maj 2011. Irkutsk. Det är strålande sol, men kyligt i luften och vi står vid kosackernas uppsamlingsplats inför paraden och väntar, klockan är halv nio. Nikolaj hämtade mig vid mitt hotell i morse, och jag ska få följa med honom hela dagen. Vi pratar om politik, vi har ett gemensamt intresse för partipolitik, och vi tycker ganska lika om det mesta. Nikolaj fotograferar kosackerna som håller på att ställa upp sig, de har dovt gröna uniformer med gula revär och ser på något sätt evigt ryska ut, inte samtida och inte sovjetiska.

Kosacker

Kosacker

Veteranerna ska ansluta senare, de orkar inte gå så långt. Vi pratar om hur politikerna i Irkutsk löst det med de gamla sovjetiska gatunamnen. Nikolaj tycker det är bra att man inte bytt tillbaka till de namn gatorna hade innan revolutionen.

– Man ska inte röra historien, säger Nikolaj.

Bolsjevikerna ställde till allt när de bytte namn på gatorna, tycker han, nu ska inte vi göra om samma misstag. Jag säger att jag förstår att det är opraktiskt att byta namn på gatorna vart sjuttionde år. Men i princip så borde väl varje tid få bestämma själv vad gatorna ska heta – om man inte gillar att alla gator har kommunistnamn, kan man kanske byta namn på åtminstone några av dem? Nikolaj håller inte med.  Ne trogajte istoriju, säger han, Ne nado trogat’ istoriyu! Rör inte historien! Man ska inte röra historien! Jag säger ärligt till honom att jag inte alls förstår vad han menar. Det är klart att man inte kan förändra historien, man kan bara ändra vår tolkning av den, och det måste man ju får göra, ny kunskap kan ju komma fram. Han håller med om det, i och för sig, att man alltid måste kunna tänka kritiskt, men han upprepar ändå: Rör inte historien! Det leder bara till olycka, menar han, bolsjevikerna använde omtolkningar av historien, tog bort gamla gatunamn, bara för att göra människor rotlösa och lättledda.

Till slut tror jag att jag förstår vad han menar. Det finns de som talar om Sovjettiden som någon slags parantes, ett avsteg från en ”naturlig” utveckling. Som om de sovjetiska eran var en avvikelse, och därför ska strykas ur historien. Det är nog det han är emot, det han menar med att man inte ska röra historien – att man inte ska förneka den. Man skall minnas allt som hänt, alla epoker.

Men det är nog inte bara det. Det är ju nionde maj i dag, så Nikolaj tänker förmodligen inte bara på gatunamnen, och inte jag heller. Minnet av andra världskriget är för många ryssar heligt. Och även många av dem som är kloka och bildade nog att inse att det finns fakta som nyanserar bilden av Sovjetryssland som nazismens baneman, tycker de på något sätt att dessa fakta är irrelevanta – för kulten av andra världskriget tjänar ett annat syfte än att lära sig av historiska misstag.

Senare, på torget efter paraden, blir jag intervjuad av ett team från en lokal tevekanal.

– Vad tycker du om vår parad?
– Det var fint och tur med vädret, och vinden var ju alldeles lagom för flaggorna. Det var vackert.
– Tror du att segern är något som vi kommer att komma ihåg?
– Det här är första gången jag ser paraden i Irkutsk, men jag har sett den i Moskva och i Sankt Petersburg andra år och jag tror aldrig att det här kommer att glömmas bort, klart att vi alltid kommer minnas.

Teveteamet verkade nöjda med svaren. De ville nog mest ha mig med för min roliga brytning.

Jag säger till Nikolajs fru, när jag är hemma hos dem på eftermiddagen, att det historiska inslaget var fint, och högtidsuniformerna och pensionärerna och barnen, men att att jag inte tyckte om kommandosoldaternas uppvisning, när de sköt och skrek. Hon säger att det inte brukade vara så förr. Det är nu de senaste åren man börjat ha sådana uppvisningar.

Nästa inlägg: Vi kan inte leva utan skogen

Vid guvernörens tal

Vid guvernörens tal

Solig nionde maj

Solig nionde maj

Solig nionde maj, vinkande blomsterförsäljerskaSolig nionde maj, vinkande blomsterförsäljerska

Solig nionde maj

Solig nionde maj

Solig nionde maj

Solig nionde maj

Solig nionde maj

Solig nionde maj

Kosacker

Kosacker

Nikolaj Michailovitj Bril, Fotograf

Nikolaj Michailovitj Bril, Fotograf

Michail Romanovitj Bril, krigsveteran

Michail Romanovitj Bril, krigsveteran

One thought on “21. Rör inte historien!

  1. Pingback: 20. Framme i Irkutsk | Osystematiska studier av omvärlden

Kommentera

